Voice-over & Stemacteur

Mannelijke of een vrouwelijke voice-over kiezen?

Het verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke voice-over

Je bent er uit: je wilt graag samenwerken met een echte voice-over, een professional en niet één van de mensen van kantoor… Maar dan: wat wil je liever een mannen of een vrouwenstem?

Klanten en mensen om me heen vragen me regelmatig of ze beter voor een man of vrouw kunnen kiezen voor hun video. Hmmm… makkelijke vraag… Iets lastiger antwoord.

Eigenlijk zijn beiden goed. Een vrouw is niet beter dan een man en andersom. Maarrrrr, beiden hebben wel andere eigenschappen. En het kunnen net die stemkarakteristieken zijn, die maken dat jij (of je doelgroep) vindt dat een stem een betere match is met jou e-learning, web video, reclame of antwoordapparaat.

Maar, hoe beslis je dan of je gaat voor een female voice of male voice? Een aantal aspecten spelen hierin een belangrijke rol, en als je deze weet, kunnen ze je helpen de juiste beslissing te nemen.

Vrouwelijke Voiceovers

Een vrouwelijke stem heeft een (groot) aantal positieve aspecten: Wat blijkt? We vinden een dames-stem betrouwbaar. Wij vrouwen zijn geloofwaardig. Onze stemmen wekken (vaak) empathie op. We associëren de vrouwenstem met aardig, nice, girl-next-door, zacht, gezellig, vrolijk, lief, zorgzaam, eerlijk, betrouwbaar en coachend. Dat is dan ook de reden dat ik met grote regelmaat e-learning programma’s inspreek!

Daarnaast zijn bepaalde merken en producten, echt voor vrouwen. Meestal kiest een bedrijf dan ook voor een female voice over. Bijvoorbeeld Always (daar deed ik een YouTube Push promo voor) of een informatie video voor Borstkanker:

Als in dit soort video’s dan wordt gekozen voor een mannenstam , dan kan dat als ongeloofwaardig of zelfs vervelend overkomen.

Aan de andere kant geldt ook dat een vrouwelijke stem vaak ook niet past bij een ‘echt’ mannenproduct. En dan denk je bijvoorbeeld aan een Bouwmarkt of Bier. En ja, dat is eigenlijk best ouderwets, want ik als vrouw ben ook regelmatig in de Gamma of de Hornbach te vinden, en drink ook wel eens een lekker biertje!

Ook huishoudmiddelen of  interieur dingen zijn in de mediawereld typische vrouwenzaken, die vaak door dames worden ingesproken. Nu ben ik zelf behoorlijk geëmancipeerd, maar in de VoiceOver business zijn we dat nog niet! Zie hier een video van een schoonmaakproduct die ik heb ingesproken.

Mannelijke Voiceovers

De mannenstem wordt eerder geassocieerd met gezaghebbend, dominant en besluitvaardig. Dan heb ik het vooral over de zware mannen stem. Denk aan ‘In a world….’ . Als je dit leest, hoor je waarschijnlijk al een zware, Morgan Freeman, achtige stem. Terwijl een vrouwelijke stem als juist als vriendelijk en vol empathie wordt gezien. Oftewel: wie is je doelgroep en welke boodschap wil je overbrengen. Dit is van groot belang in de keuze voor man en vrouw.

Over het algemeen kiest men de voiceover, die als stem aansluit bij het publiek dat je wilt aanspreken: dus een vrouwelijke voice-over voor make-up en huidverzorging en een mannenstem voor de Praxis en aandelen.

Eigenlijk hou ik er als persoon niet zo van om te denken in stereotypen, vaak werkt het dus op die manier!

Uitzondering

Er is een onderzoek geweest, waaruit bleek dat een vrouwelijke voice juist wel perfect bleek te werken bij mannenproducten. Soms wil je juist niet de ‘regels’ volgen en iets kiezen wat op het eerste ook niet past. Juist voor het verassingseffect of een corporate movie vanuit een ander oogpunt te laten zien. Of misschien juist om een andere doelgroep te bereiken, dan wat ‘logisch’ lijkt.

Dit zie ik ook terug in de projecten die ik doe. Voor meerdere ‘typische mannen’ zaken ben ik gevraagd om deze te verwoorden. Zoals de Technische Universiteit van Delft, Brandweer, een aantal bouwbedrijven. Waaronder deze bijvoorbeeld:

(Maar het is nog steeds geen goed plan om mannen typische vrouwen dingen te laten inspreken: geen Male voice bij de Libresse reclame alsjeblieft!)

Unisex video?

Niet alle reclames, online trainingen, video’s en web-promo’s zijn voor mannen òf vrouwen. We hebben gelukkig ook een heleboel gender neutrale uitingen. Dus hoe bepaal je dan je keuze?

Een aantal aspecten zijn belangrijk om mee te nemen in je overweging als je gaat zoeken naar een stem:

  • Tekst begrip
    Klinkt heel logisch, maar luister maar eens goed, het gaat nogal eens mis.. Dat je hoort dat een tekst net verkeerd tot uiting komt. Als professional VoiceOver voel je de tekst, je begrijpt wat de boodschap is en welke sfeer er neer gezet moet worden. Wanneer laat je een stilte vallen en waar plaats je een accent. Hoe spreek je de woorden uit? Ik kan mezelf eigenlijk best irriteren aan nieuwslezers die Niels zeggen in plaats van Nieuws. Of Pol in plaats van Paul… Ach je, beroepsdeformatie zullen we maar zeggen 😉
  • Leeftijd
    Stel dat ik je vraag: hoe oud is de stem die bij jouw productie past? Dikke kans, dat je daar zo een idee bij hebt. Mijn geluid gaat van een 20 jarige tot ca 45 jaar. Ik kan mijn stem ook jonger laten klinken: ik deed dit jaar een web promo waarin de rol van een 17 jarig meisje vertolkte. Maar vorige maand sprak ik een rol voor een computer game, waarbij ik de leader / manager van een clan was: een heel verstandige wijze dame. Wanneer je een boek wilt laten inspreken, dan is het ook vaak goed als je de stem kiest die dezelfde sekse en leeftijd heeft als de hoofpersoon in het boek. Ik sprak het boek ‘Wild’ in van Als je een Mijn stemgeluid kan ook jonger klinken: Dit jaar deed ik een webcommercial, waarin ik een meisje van een jaar of 17 was, (houdt me jong!). Ook als je bijvoorbeeld een audioboek laat inspreken wil je soms dat de stem net zo oud is (en dezelfde sekse heeft) als de hoofdpersoon. Dit was ik, voor het boek ‘Wild’ van Cheryl Strayed bijvoorbeeld. Heel mooi boek overigens!
  • Tone of Voice
    Het belangrijkste aspect van de stem die je kiest is denk ik wel de tone of voice. Dat is niet de ‘kleur’ van de stem, maar welke toon kiest de stem. Een goed getrainde, professionele voice-over kan vele kanten op. Ik wil bijvoorbeeld weten welke sfeer er neer gezet moet worden. Wat wil je uitstralen in je video, maar ook bijvoorbeeld met je telefonische antwoord service. Wil je dat de stem de girl-next-door is: aardig en ‘leuk’? Of ben je juist op zoek naar een corporate stem: officieel, formeel, business-like? Of moet het er juist tussen in zitten? Daar word ik vaak voor gevraagd: Dan zegt mijn klant: “Ik wil graag een stem die niet te zakelijk, maar wel serieus en betrouwbaar overkomt, en tegelijk ook vriendelijk is en waar wel wat enthousiasme van af straalt… Kan je daar wat mee?” . En ja, daar kan ik dan ook nog wat mee! Mijn tone of voice is behoorlijk flexibel inzetbaar, daarom vind ik het ook belangrijk om te weten wat je wilt in een video. Vaak krijg ik van de klanten bijvoorbeeld wat beelden die er al zijn, en uiteraard te tekst. Dan weet ik (door ervaring) meestal welk geluid het beste past. In 90% van de gevallen zit ik in 1 keer goed en zijn er geen re-takes nodig. Wel zo efficiënt voor jou natuurlijk!  Ik word soms gevraagd voor wat ‘saaie’ producten die wel wat flair kunnen gebruiken, zoals ICT oplossingen. Daarnaast word ik ook gevraagd voor de wat serieuzer films, die juist ook wel wat lucht kunnen gebruiken, zoals deze promo van Monuta:

Raar om zo’n tekst te schrijven als vrouwelijke voiceover… Jij wilt waarschijnlijk weten hoe ik klink! Bekijk de video’s, luister naar de demo’s en vraag gerust een custom demo aan voor jouw promo, e-learning, digitale leeromgeving of commercial. Dan maak ik voor jou een demo op maat. Gratis uiteraard. Die heb je vaak al binnen een uur in je mailbox! Dat is voordeel van professionele voiceover met eigen studio! (die studio staat trouwens in Deventer, Salland, Overijssel, maar ik kom ook gerust naar een studio in Enschede, Utrecht, Amsterdam, Londen of waar jij maar wilt. )

Demo aanvragen