Keuzestress! Hoe te kiezen?
Steeds vaker komen videobedrijven erachter dat het kiezen van een goede voice-over een belangrijk onderdeel is om tot een mooie videoproductie te komen. Jouw video heeft een goede stem nodig om daarmee de video compleet te maken. Nu zijn er veel videoproducenten die visueel zijn ingesteld, dus als de plaatjes kloppen, de beelden mooi zijn dan leunen ze tevreden achterover. Een ‘leuke stem’ is dan soms nog een sluitpost. Uit onderzoek blijkt echter dat zeker 20% van de mensen auditief zijn ingesteld. Zij letten niet zozeer het beeld, maar krijgen de informatie vooral binnen via het gehoor. Dit publiek bereik je dan ook vooral door een goede voice-over te kiezen en daarnaast ook te zorgen dat je muziek past bij de video. Verder zijn de meeste mensen niet overwegend auditief of visueel ingesteld, maar allebei een beetje. Juist voor deze (grote) groep is het van belang dat beeld en geluid goed op elkaar aansluit. Een voice-over die past dus. Maar, hoe kies je een goede voice-over?
7 Belangrijke aandachtspunten om een voice-over te kiezen
1. De voice-over past bij het product of de productie
Een voice-over moet passen bij datgene wat je wilt uitstralen. Een voice-over kan een bepaalde karaktertrek neerzetten. Goede voice-overs zijn bovendien in staat om samen met jou te zoeken naar datgene wat je wilt uitstralen. Want wat wil je dat de voice-over toevoegt aan jouw productie? Wat moet de voice-over neerzetten qua persoonlijkheid en sfeer? Dat moet hoe dan ook overeenkomen met datgene wat je wilt uitstralen met jouw videoproductie. Is je product jong/fris of juist wat volwassener, innemend misschien. Moet het warm zijn, toegankelijk of liever wat meer zakelijk. Hierover kan je nadenken voordat je een goede stemacteur kiest. Zeker bij commercials is de voice-over stem een auditieve representant van het merk. Als het merk een persoon zou zijn, welke karaktertrekken zou die dan hebben? Dat is wat je ook wilt horen van de voice-over! Ook steeds meer gemeenten, bedrijven en bijvoorbeeld ziekenhuizen kiezen een vaste stem voor hun uitingen. Wat wil je dat deze stem voor jouw business uitstraalt?
2. De stem past bij je klant
De voice-over moet dus enerzijds het merk vertegenwoordigen maar gelijktijdig maakt de voice-over ook de verbinding met je klant. De voice-over moet een toon hebben die herkenbaar is voor jouw doelgroep of voor je kijkers. Bij het kiezen van een goede stem zul je daarom moeten weten wie je doelgroep is en door wat voor persoon deze doelgroep makkelijk toegesproken kan worden. Van wie zullen ze makkelijk iets aannemen. Soms is dat lastig om direct te bepalen. Begin in dat geval eens van de andere kant. Wat voor type voice-over zou bij jouw doelgroep absoluut niet in de smaak vallen? Van hieruit kun je vervolgens op zoek gaan naar wat de voice-over juist wèl uit zou moeten stralen. Een goede voice-over kan door de doelgroep worden gezien als een goede vriend of vriendin die even langs komt om een kop koffie te drinken. Of als een vader of moeder figuur waarvan men graag even wat advies wil. Hoe dan ook, bij het kiezen van een voice-over zal je hier dan ook goed over na moeten denken.
Zie hier mijn portfolio
3. Een goede voice-over is benaderbaar
Of een voice-over benaderbaar is hangt erg af van de manier van spreken. Een schreeuwend, prekend of opdringerige voice-over kan wel effect hebben, maar dat effect is vaak maar van korte duur. Voor een korte commercial zou dit kunnen werken. Toch komt de boodschap vaak beter over als de voice-over een benaderbare manier van communiceren heeft. Met benaderbaar bedoel ik iemand waar je ook gemakkelijk zelf tegen zou praten. Sommige stemmen hebben een stijl van spreken waardoor de toehoorders niet geneigd zijn om terug te praten. Een benaderbare voice-over is een stem die klinkt als iemand met kennis van zaken, maar die gelijktijdig iemand is die ook goed zou kunnen luisteren naar wat jouw doelgroep te zeggen heeft. Het is een tone of voice die is gebaseerd op gelijkwaardigheid.
4. Een goede stem is geloofwaardig
Met geloofwaardigheid bedoel ik dat hetgeen er wordt verteld klinkt als de waarheid. Een voice-over die iets moet verkopen klinkt als de autoverkoper die ook daadwerkelijk zelf in het merk rijdt dat hij staat te verkopen. Een medisch product uitleggen moet worden uitgelegd alsof de voice-over zelf ook werkt met dit product. Vaak is dit een kwestie van gevoel. Laat een voice-over iets vertellen en voel of je geloofd wat hij of zij te vertellen heeft. Vertrouw erop dat als jij de voice-over niet geloofd dat dit evengoed zo is bij jouw doelgroep. Je hebt dan de verkeerde stem te pakken.
5. Een goede voice-over levert kwaliteit
Iedereen kan tegenwoordig een microfoon kopen en een stukje tekst opnemen. Maar daarmee heb je lang niet altijd een goede kwalitatieve voice-over voor jouw productie. Zorg er voor dat je werkt met een professional. Iemand met veel ervaring en ook goede studiofaciliteiten. Soms komt het voor dat er een wijziging moet worden aangebracht in je videoproductie. Of dat er een tweede versie wordt uitgebracht. Dan wil je in deze aanvulling dezelfde kwaliteit hebben en niet ineens net een andere audio-instelling. Het is eigenlijk noodzakelijk dat een voice-over een eigen studio heeft. Nu, in de corona periode helemaal! Dat maakt je voice-over werk wel zo flexibel.
6. Een goede voice-over is regisseerbaar
Soms weet je precies hoe je het wilt hebben. Vaak lever je alleen de tekst aan en gaat de stem er mee aan de slag. Als je werkt met een professional is het meestal direct goed. Je laat bijvoorbeeld vooraf weten welke tone of voice je wilt of welk effect je met je bedrijfsvideo of e-learning wilt bereiken. Vaak is de tekst leveren voldoende, soms is het voor jou ook prettig om even telefonisch af te stemmen en soms willen klanten gewoon even mee luisteren om tijdens de opnames te kunnen besluiten welke kant we op gaan.
Het kan ook zijn dat je van te voren niet precies weet hoe je het wilt hebben. Dan is het erg prettig om met een voice-over samen te werken die in staat is om zijn of haar stem flexibel in te zetten. Het is een creatief zoekproces dat je dan samen met de voice-over ingaat. Je hebt een idee over hoe je het wilt en de voice-over gaat hiermee aan de slag. Vaak ontstaat het beste resultaat tijdens het werken.